– Sędziowie, prokuratorzy, policjanci – legalnie udziałowcami w spółkach, handlowych …
– czyli krótka historyja ustawowego skorumpowania systemu sprawiedliwości w Polsce Rzeczypospolitych, czyli o dwóch takich i paru innych – co puścili Polaków w żółtych ciżemkach, a do tego co by stróżom porządku żyło się godnie, zbożnie i do tego całkiem legalnie.
„Sędzia nie może posiadać w spółce prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego” (Art. 86, §3, pkt 4 ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych) – ale do 10% sędzia może posiadać.
.
„Prokurator nie może posiadać w spółce prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego” (Art. 185, pkt 9 ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych) – ale do 10% prokurator może posiadać.
Obejmuje to również prokuratorów wojskowych.
.
Wszystko to legalnie według ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych
(Dz.U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070)
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20010981070 (wejście do aktu prawnego)
Tekst uchwalonej przez Sejm w dniu 27 lipca 2001 r. ustawy o ustroju sądów powszechnych:
http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=4F793F9320C3C7B7CE3CEF59CB937DDE?id=WDU20010981070&type=2
.
Zwróćmy uwagę, że te graniczenia ponad 10% dotyczą tylko jednej spółki. Tak więc sędzia, czy prokurator, mogą mieć udziały i akcje w wielu spółkach – np. w 10-ciu spółkach. W ten sposób możliwe jest utworzenie sieci wzajemnych powiązań (ja mam tu, ty masz tu, i każda inna kombinacja).
A swoją drogą – skąd się wzięło to ograniczenie do 10%, a nie np. do 30% i więcej?
Zrobiono wcześniej jakiś wewnętrzny plebiscyt?
Czy chodziło o to – w ramach równości wobec prawa – aby jeden nie miał za dużo, a dla drugiego już nie starczyło? A może powyżej 10% to już by to była ustawowo dopuszczona korupcja?
.
Oczywiście dobrze by było wiedzieć, czy jacyś sędziowie, prokuratorzy, policjanci nie byli (nie są) udziałowcami, nie posiadali (posiadają) akcji imiennych (a i akcji na okaziciela) tej – czy innej – spółki.
.
Oczywistym też jest, że wszystkie te udziały i akcje są legalne – w świetle obowiązującego w Polsce prawa – ale dla oczyszczenia atmosfery wokół stróżów prawa warto by było to wiedzieć. Szkopuł jednak w tym, że tą wiedzę posiadają nieliczni i okryta jest różnego rodzaju klauzulami typu tajne/poufne itp. Tak, że koniec końców tego wiedzieć nie będziemy. Nie wiedzą też tego posłowie – szczególnie ci z tzw. opozycji, bo i po co im to wiedzieć, wszak, jeśli nie dziś, to na pewno jutro będzie prawo i sprawiedliwość – jak tylko dorwą się do władzy. Zresztą i oni się tego nie dowiedzą, bo prawo – które sami uchwalają – tego nie przewiduje.
Możliwym też jest, że i sam pan minister sprawiedliwości ma tu duże luki w zakresie tej wiedzy.
.
A może jest tak, że sędziowie, prokuratorzy, policjanci – pomimo pozwolenia prawnego (wyrażonego w ustawach) na posiadanie przez nich udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego – nie skorzystali z tych ustawowych możliwości wiedząc, że nie za bardzo się da być dobrym stróżem prawa tam, gdzie się ma swoje udziały, czy akcje. Może z tych możliwości skorzystał tylko bardzo wąski margines tu wymienionych.
.
Z drugiej zaś strony dlaczego mieliby z tego nie skorzystać skoro to wszystko legalne?
Do tego 11 lat opierać się pokusie? Polska przecież spółkami stoi. Dla niejednej spółki też nie lada pokusa mieć u siebie udziałowca (lub akcjonariusza) w postaci sędziego, prokuratora, policjanta. Spółka przecież musi dbać o swoje interesy i interesy udziałowców, akcjonariuszy. Do tego nie jedna spółka ma akcje na okaziciela.
A wszystko z tymi procentami dla sędziów i prokuratorów odbyło się tak.
Pod koniec III kadencji Sejmu RP (20.10.1997 – 18.10.2001) – za rządów Jerzego Buzka (AWS) i za panowania Ministra Sprawiedliwości Lecha Kaczyńskiego (12.06.2000 do 4.7.2001) 20 czerwca 2001 r. Sejm RP po trzecim czytaniu uchwalił ustawę prawo o ustroju sądów powszechnych, w której m.in. znalazły się wyżej już cytowane zapisy.
.
Ustawa została przekazana do Senatu RP. Senat wniósł do ustawy kosmetyczne zmiany i ostatecznie w dniu 27 lipca 2001 r. Sejm ostatecznie uchwalił ustawę prawo o ustroju sądów powszechnych – uchylając przy tej okazji poprzednio obowiązującą ustawę prawo o ustroju sądów powszechnych z 20 czerwca 1985 r. Prezydent Aleksander Kwaśniewski ustawę podpisał. Ustawa została opublikowana w Dz.U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 i weszła ona w życie 01.10.2001 r. – czyli już prawie 11 lat temu.
10 listopada 1997 r. Sejm powołał Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka.
Przewodniczącym komisji został Stanisław Iwanicki (poseł AWS) z zawodu notariusz.
http://orka.sejm.gov.pl/ArchAll2.nsf/46f5c122f008a9f4c1256ada004b9696/ba93d0671483d5b9c1256ad2003797dc?OpenDocument
Stanisław Iwanicki był bardzo aktywnym w pracach różnych kluczowych komisji
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/poselk3arch?OpenAgent&120
– za co zresztą na forum Sejmu 20.06.2001 otrzymał podziękowania od Ministra Sprawiedliwości Lecha Kaczyńskiego.
.
Postanowiono wyrzucić do kosza ustawę z dnia 20 czerwca 1985 r. prawo o ustroju sądów powszechnych i zastąpić ją nową ustawą.
.
Rządowy projekt nowej ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych wpłynął do Sejmu 12 stycznia 2000 r. (DRUK nr 1656 – ministrem sprawiedliwości była wówczas Hanna Suchocka), a autopoprawka do tego projektu wpłynęła 4 grudnia 2000 r. (DRUK nr 1656-A – ministrem sprawiedliwości od 12.06.2000 był Lech Kaczyński).
Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych nad projektem ustawy został upoważniony Minister Sprawiedliwości. Faktycznie przypadło to Lechowi Kaczyńskiemu.
Rządowa autopoprawka do projektu ustawy wpłynęła już po pierwszym czytaniu w Sejmie projektu w dniu 3 marca 2000 r. i skierowaniu projektu ustawy do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.
Przebieg prac legislacyjnych nad tym projektem ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych mamy tu:
http://orka.sejm.gov.pl/proc3.nsf/opisy/1656.htm
.
W rządowym projekcie ( DRUK nr 1656) w art. 85. §1 jest mowa o składaniu przez sędziów oświadczeń co do udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego, ale brak jest zapisów, że sędzia może je posiadać, a do tego do jakiej wysokości – w autopoprawce (DRUK nr 1656-A) też brak jest takich zapisów.
Pierwszy raz zapisy dla sędziów i prokuratorów pozwalające im legalnie posiadać do 10% udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego pojawiają się z inicjatywy Komisji Sprawiedliwoci i Praw Człowieka 16 marca 2001 r. w DRUKU nr 2751
http://orka.sejm.gov.pl/Rejestrd.nsf/druk?OpenAgent&2751
przedłożonym przez tę komisję. W druku tym w art. 86. §3, pkt 4 zapisano:
„Sędzia nie może posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego – w każdej z tych spółek.”
Identyczny zapis – jak wyżej dla sędziego – wprowadzono w art. 183 pkt. 9 projektu w stosunku do prokuratora. A i w pkt. 7 przy okazji wpisano, że przy ślubowaniu prokurator może dodać „Tak mi dopomóż Bóg.”
Ostatecznie też zmodyfikowano te zapisy z procentami przechodząc na liczbę pojedynczą („w spółce”) i opuszczając „w każdej z tej spółek” – co na jedno wychodzi, ale nie rzuca się w oczy.
Sprawozdawcą przed Sejmem tego projektu komisji była Teresa Liszcz (z Lublina prawnik, doktor habilitowany – AWS).
http://orka.sejm.gov.pl/ArchAll2.nsf/46f5c122f008a9f4c1256ada004b9696/d3b9acd6f5e4cdf7c1256ad2003798f6?OpenDocument
Przynależność do komisji/podkomisji w Sejmie III kadencji
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/poselk3arch?OpenAgent&212
.
W Sejmie mówiono dużo i namiętnie na temat nowej ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych
– II CZYTANIE NA POSIEDZENIU SEJMU – pos. nr 108 dn. 10-05-2001 – przebieg posiedzenia http://orka2.sejm.gov.pl/Debata3.nsf/main/0AAEFFD0#027 –
ale nikt – dosłownie nikt – ani jednym słowem nie poruszył tych spółkowych procentów dla sędziów i prokuratorów.
.
W ostatecznym rozrachunku to nad tą nową ustawą (z tymi procentami) pracowała Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka – prawie sami prawnicy – w podanym niżej składzie.
.
Barczyk Kazimierz (AWS – prawnik); Bentkowski Aleksander (PSL – prawnik – zastępca przewodniczącego); Dyduch Marek (SLD – prawnik); Działocha Kazimierz (SLD – prawnik);
Iwanicki Stanisław (AWS – notariusz, prawnik – przewodniczący komisji); Jankiewicz Paweł (SLD – prawnik); Kilian Tadeusz (AWS – prawnik); Kurczuk Grzegorz (SLD – prawnik – zastępca przewodniczącego); Lewandowski Bogdan (SLD – prawnik); Lewandowski Marek (SLD – Akademia Spraw Wewnętrznych); Liszcz Teresa (AWS – prawnik); Majewski Wit (SLD – prawnik); Markiewicz Marek (AWS – prawnik – zastępca przewodniczącego); Nowacka Irena Maria (SLD – filolog); Okońska-Zaremba Małgorzata (SLD – prawnik);
Olszewski Jan (ROP – prawnik);
Ostrowski Ryszard Andrzej (UW – prawnik); Pasternak Agnieszka (SLD – psycholog); Piątkowski Jan (ROP – prawnik); Piotrowski Leszek (niez. – prawnik); Śledzińska-Katarasińska Iwona ( niez. – filolog); Śmieja Krzysztof (AWS – prawnik); Wawak Zbigniew (AWS – prawnik); Wierchowicz Jerzy (UW – prawnik – zastępca przewodniczącego); Zieliński Tadeusz Jacek (UW – prawnik).
.
Więcej informacji o składzie tej komisji tu:
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/skladkom?OpenAgent&SPC
.
Powoli dobiegała końca III kadencja Sejmu. Posłowie myśleli już o wakacjach i jakby się tu załapać na następną kadencję.
Trzecie czytanie projektu ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych odbyło się 20 czerwca 2001 r. Na posiedzeniu Sejmu był obecny Minister Sprawiedliwości Lech Kaczyński.
.
Ustawę z procentami dla sędziów i prokuratorów Sejm uchwalił po III czytaniu.
.
Głosowało – 394; Za – 387; Przeciw – 5; Wstrzymało się – 2; Nie głosowało – 66.
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/glosowania?OpenAgent&3&111&94
Klub
|
Licz
|
Gło
|
Za |
Prze
|
Wst
|
Nie
|
162 |
148 |
– |
– |
|||
153 |
134 |
– |
||||
47 |
33 |
– |
||||
39 |
32 |
– |
||||
26 |
21 |
– |
– |
|||
18 |
14 |
– |
||||
6 |
5 |
– |
– |
|||
5 |
3 |
– |
||||
4 |
4 |
– |
– |
– |
Musisz się zalogować aby dodać komentarz.